TEKNIIKKAHARJOITUKSIA 2: DYNAMIIKKA JA ERILAISET VIRVELI-ISKUT

Jatketaan tekniikkaharjoituksia - blogisarjaa. Ensimmäisessä osassa käsiteltiin kapulaotteet sekä neljä peruslyöntiä. Tässä kirjoituksessa hypätään pari askelta eteenpäin -> puhutaan dynamiikasta, kantti-iskuista sekä haamulyönneistä.

Dynamiikan harjoittelu

Musiikinsoitossa dynamiikalla tarkoitetaan äänenvoimakkuutta eri raajojen välillä sekä soitossa yleisesti. Muun muassa dynamiikka on asia, joka erottaa pidemmän soittaneen rumpalin toisesta, joka on vasta aloittanut soittamisen.

JOS SOITOSSA EI OLE YHTÄÄN DYNAMIIKKAA, SAATAT SOITTAA KUIN HUUTAISIT KOKO AJAN. VAIN YHDELLÄ VOIMAKKUUDELLA.

Ei kauhean kiva lukea eihän? Voisin vannoa, että "lukijaääni" päässäsi alkoi huutaa lausetta lukiessasi.

Toinen esimerkki tästä on se opettaja, jonka kaikki olemme jossain vaiheessa opiskelujamme kohdanneet. Hän puhuu hiljaa ja monotonisesti, ei pysähdy pitämään taukoja, eikä jätä tilaa kysymyksille. Tätä opettajaa on vaikea seurata koska kuuntelu on melko yksitoikkoista.

Sama tapahtuu rumpujensoitossa (ja musiikissa). On hyvä, että käytössäsi on monia mahdollisuuksia äänenvoimakkuuden suhteen.

Välillä on sopivaa soittaa todella kovaa, kun kappale tai sen osio kaipaa selkeästi rumpuja esille. Toisaalta taas, saatat myös madaltaa äänenvoimakkuuttasi tiettyyn osaan kappaletta, jossa muutkin soittajat soittavat vaimeammin.

Kuten puhe, jossa on taukoja sekä erilaisia äänenpainoja, myös soitto, jossa dynamiikkaa käytetään vaihtelevasti ja etenkin tilanteeseen sopivasti, on mielekkäämpi ja helpompi kuunnella.


Harjoitus 1: Ihmismikseri

Ennen kuin puhumme päivän pihvistä - kantti-iskuista sekä haamulyönneistä, voisi olla paikallaan ottaa yksi harjoitus dynamiikan kehittämiseen yleisesti.


Tässä harjoituksessa kuvittelet, että molemmat kätesi, sekä bassorumpujalkasi ovat kiinni mikserissä, ja voit näitä nuppeja ylös ja alas vetämällä säätää jokaisen raajasi äänenvoimakkuutta yksittäin.

1. Normaali taso


Aloita soittamaan siten, että jokainen raaja soittaa mahdollisimman samalla voimakkuudella. Pyri löytämään hyvä keskitaso, ei liian kovaa eikä liian hiljaa.

2. Hi-hat ylös ja alas


Ensimmäisessä vaiheessa pyri nostamaan hi-hat-iskujen voimakkuutta nostamatta muiden raajojen voimakkuutta, kuten toisit hi-hatin voimakkuutta ylös mikserissä. Soita näin, kunnes raajasi tuntuvat olevan kontrollissa, ja laske hi-hat takaisin keskitasolle.

Seuraavaksi laske hi-hatin volyymi niin hiljaiseksi kuin mahdollista ilman että muiden raajojen voimakkuus muuttuu.

3. Virveli ylös ja alas


Palaa takaisin keskitasolle ja toista samat virvelin kanssa - Ensin voimakkuus ylös, palaaminen keskitasolle ja sen jälkeen alas.

4. Bassorumpu ylös ja alas


Toista sama bassorummun kanssa.


Yksi versio tästä harjoituksesta on myös esittelyssä tällä videolla, kohdassa 7.50.



Pysähdy - Mitä opit?


Olet nyt kokeillut jokaisen raajan voimakkuuden laskemista erikseen. Mikä tuntui helpoimmalta, ja mikä oli vaikeinta?

Kokeile harjoitella myös siirtymistä eri raajasta ja voimakkuudesta toiseen pitämättä taukoja. Voit myös harjoitella kaikkien raajojen nostamista ja laskemista samanaikaisesti.

Tämä melko suoraviivainen harjoitus on äärimmäisen tehokas dynamiikan harjoitteluun. Kannattaa ottaa mukaan säännölliseen treenaamiseen eri komppien ja tempojen kanssa.


Kantti-isku (Rimshot)

Nyt kun olet saanut pienen maistiaisen äänenvoimakkuuksiin ja niiden tärkeyteen soitossa, käydään läpi pari tekniikkaa, jotka käsittelevät nimenomaan virvelin äänenvoimakkuutta.

Ensimmäiseksi käsittelyyn otetaan kantti-isku. Tämä nostaa ihmismikseriharjoituksessa virvelin äänenvoimakkuutta korkeammalle.


Kantti-iskussa isku tapahtuu lyömällä siten, että kapulan tippu osuu virvelin kalvoon, sekä kapulan olkapää / gripin alue virvelin vanteeseen.

Tämä lyönti aiheuttaa peruslyöntiä voimakkaamman äänen ja on siksi erittäin hyvä lyönti opetella.


Harjoittele kantti-iskuja yksi lyönti kerrallaan ja vasta sen jälkeen kompin kanssa. Virvelirumpusi korkeudesta, vanteen korkeudesta, sekä istuma-asennostasi riippuen kantti-iskun vaatima asento saattaa olla erilainen, joten on alussa tärkeä hakea tuntumaa jokaisella rummulla ja setillä erikseen.

Voit myös kokeilla lyödä niin, että kapulan tippi osuu aivan keskelle rumpua, sekä myös pari senttiä keskeltä sivulle. Ääni muuttuu usein paljon tuhdimmaksi, kun ei lyö aivan täysin keskelle.

Voit myös kokeilla kääntää kapulan kädessäsi toisin päin, huomaat miten paksummalla päällä lyöminen vaikuttaa iskuun.

Voit soittaa myös niin, että lyöt kantti-iskun aivan virvelin laitaan. Ääni muuttuu todella erilaiseksi ja on oikein käyttökelpoinen monessa musiikkityylissä.

Katso Red Hot Chili Peppersin rumpali Chad Smithin lyhyt video kantti-iskuista.


Cross-stick

Cross-stick- lyönnissä kapula ja kämmen asetetaan kiinni rumpukalvoon, ja lyönti tapahtuu nostamalla kapulan tippiä ja lyömällä rummun vanteeseen. Liike ei ole monimutkainen, mutta vaikea selittää kirjoittamalla, joten katso ihmeessä alla oleva lyhyt video cross-stick-lyönnistä.

Tästä lyönnistä on myös paljon variaatioita esimerkiksi kämmenen asennon suhteen, tutustu vaihtoehtoihin lisää.


Extra kantti-iskuja

Pari hauskaa lisäkikkaa virvelin soittoon ovat myös esimerkiksi stick-on-stick isku, jossa asetat toisen kapulan rumpkalvolle, ja lyöt tätä kapulaa toisella kapulalla. Toinen hyvä lisä-ääni on lyönti pelkästään virvelin vanteeseen.

Harjoittele kantti-iskuja

Harjoittele kantti-iskuja soittaen niitä normaalien virveli-iskujen sekaan. Keskity kunnolliseen iskuun ja osumakohtaan. Vertaile ääniä ja tee muutoksia esimerkiksi virvelin korkeuteen tarvittaessa.

Harjoittele cross-stickiä

Sama kaava toimii myös cross-stickin kanssa, kokeile tavallisia virveli-iskuja sekä cross-stickejä väliin. Tämä isku merkitään virvelirummun kohdalle nuoteissa, mutta x-merkillä.

Siinä oli hieman erilaisia kantti-iskuja, kannattaa tutkia jokaista erikseen ja pyrkiä saamaan kaikille oikea tekniikka ja hyviä käyttötarkoituksia. Kantti-iskut ovat arvokas lisä rumpalin työkalupakissa.



Haamulyönnit (Ghost notes)

Noniin, päivän viimeiseen asiaan. Jos äsken olimme äänenvoimakkuuden kovemmalla puolella, nyt siirrytään hiljaiseen päähän. Haamulyönneissä lyödään erittäin hiljaisella voimakkuudella pieniä iskuja, monesti vahvempien 2 ja 4 virveli-iskujen väliin.

Jos luit tämän blogisarjan osan yksi, muistat miltä tap stroke näyttää. Lyönti alkaa alhaalta ja päättyy alas. Tämä on tekniikka, jolla haamulyönnit kannattaa soittaa.

Ei sormen liikettä, ei pomppua, kapula enemmänkin vain tiputetaan alhaalta kalvoon tai "näpäytetään" pieni isku ranteella.


Harjoittele haamulyöntejä kärsivällisesti

Haamulyönnit ovat parhaimmillaan silloin, kun niitä ei käytännössä erota kappaleen seasta ollenkaan, mutta jos ne jätettäisiin yhtäkkiä soittamatta, eron huomaisi välittömästi. Kyse on tietyllä tavalla huomaamattomasta, mutta toisaalta myös komppiin merkittävästi vaikuttavasta iskusta.

Ota haamulyöntien harjoittelu tosissasi, se tulee viemään soittoasi eteenpäin tehokkaasti.

Katso videolta lisää haamulyönneistä ja siitä, miltä ne kuulostavat soitossa.



Harjoittele haamulyöntejä

Harjoittele haamulyöntejä pikkuhiljaa, ensin pelkästään rumpupadilla tai virvelillä, jotta saat iskun korkeuden luontevaksi. Lisää vasta sen jälkeen haamulyöntejä komppiin.

Paina play-napista kuullaksesi kompin soitettuna.

Komppi

Lisätään haamulyöntejä

Haamulyönti merkitään nuoteissa tavallisena virveli-iskuna, jonka ympärille laitetaan sulut.

Haamulyönnit kohdissa 2 e sekä 4 e virveli-iskun jälkeen

Kaksi peräkkäistä haamulyöntiä

Harjoittele samalla kaavalla muuttamalla haamulyöntien paikkaa

Huh, olipahan siinä asiaa kerrakseen. Jokaisesta näistä aiheista saisi yksinään blogin jos toisenkin, mutta toivottavasti sait täältä ainakin suuntaa, jota lähteä itse tutkimaan eteenpäin.



Katso seuraavaksi

RUDIMENTIT