Tekniikkaharjoituksia 3: Pedaalitekniikka

Jatketaan tekniikkaharjoituksia - blogisarjaa. Tähän mennessä olemme käsitelleet esimerkiksi peruslyöntejä sekä dynamiikkaa. Tänään puhutaan bassorummusta ja pedaalitekniikasta.

Bassorummun pedaali

Bassorumpu on rumpusetin ainoa instrumentti, jota soitetaan vain jaloilla. Bassorummun soittoon vaikuttavat esimerkiksi bassorummun koko, pedaali, sekä istuma-asento, ja tietyllä tavalla myös jalassa olevat kengät (tai ilman kenkiä soittaminen).

Käydään ensiksi läpi pedaalin rakenne. Kuten kuvista näet, pedaalissa on paljon pieniä osia, mutta keskitytään tässä neljään olennaisimpaan.


Lähdetään liikkeelle ylhäältä.

Pedaalin nuijia on erilaisia. Ne eroavat toisistaan esimerkiksi soundin ja soittotuntuman osalta. Nuijia on tehty esimerkiksi pehmeästä lampaan villasta, puusta ja muovista.

https://fi.pinterest.com/pin/350225308507564641/

Voimansiirtotapa on nimensä mukaisesti se koneisto, joka siirtää nuijan bassorummun kalvoon polkaistessa.

Näitä on olemassa neljää erilaista:
suoraveto, ketjuveto, tuplaketjuveto sekä hihnaveto. Näistä yleisimmät ovat ketjuveto sekä suoraveto.

Katso lisää videolta


Footboard eli "jalkalauta" on se osa, jolle jalka asetetaan. Näitä on olemassa kahdenlaisia, longboard sekä shortboard (kuvassa).

Jousen tehtävä on palauttaa nuija takaisin alkuasentoon lyönnin jälkeen. Jousen kireydellä on suuri vaikutus soittotuntumaan, joten sen kanssa kannattaa tehdä testejä, mikäli haluaa löytää itselleen parhaat asetukset.

Jousen hyödyntäminen ja on myös yksi pedaalitekniikan tärkeimmistä asioista.


Single- vai tuplapedaalit?

On olemassa muutamanlaista yhdistelmää, joista rumpali voi valita haluamansa vaihtoehdon.

1. Single-pedaali ja yksi bassorumpu
2. Tuplapedaalit ja yksi bassorumpu
3. Kaksi single-pedaalia ja molemmille omat bassorummut (tuplabasarisetti)

Valinta riippuu yksinkertaisuudessaan jo tilan koosta, iso kahden bassorummun setti ei mahdu joka tilaan, sekä musiikkityyleistä ja omista preferensseistä. Oikeaa vastausta ei ole, tee valintasi esimerkiksi edellä mainittujen seikkojen perusteella.


Istuma-asento

Bassorumputekniikasta puhuttaessa kaksi asiaa, jotka on tärkeintä ottaa huomioon ovat penkin korkeus, sekä etäisyys bassorummusta.

Tämäkin on hieman tottumus- ja mielipideasia, mutta kultainen keskitie on istua sen verran korkealla, että lantio on polvia ylempänä, sekä sen verran kaukana bassorummusta, että nilkka on polvea edempänä. Tämä mahdollistaa vaivattoman, tehokkaan ja tasapainoisen soittoasennon.


Heel down vai heel up?

Puhumatta pidemmälle ehtineiden tekniikoista, aloittelijalla on valittavanaan kaksi soittotapaa. Kantapää alhaalla - heel down, tai kantapää ylhäällä - heel up.

Katso alla olevasta videosta esimerkit molemmista, sekä tärkeitä ja hyödyllisiä asioita, joihin kiinnittää huomiota soitossa.


Heel down. 0.14->

Heel up. 2.20->




Huomioita tekniikassa


Voit "haudata" nuijan bassorummun kalvoon halutessasi, tämä vaikuttaa lähinnä soundiin.

Alussa kannattaa pyrkiä aina tuomaan nuija pois kalvolta, jotta opit rentouttamaan jalkasi iskujen välissä.


Kun soittoasento on rento, pystyt soittamaan kauemmin väsymättä.


Checklist ja esimerkkipedaalit aloittelijalle

Harjoittele sekä heel down-, että heel up tekniikoita rauhallisella tempolla
Pidä huoli, että jalkasi pysyy koko ajan kontaktissa pedaaliin
Rentouta nilkka ja jalka iskujen välissä


Tuplapedaalit

Tuplapedaaleilla (tai tuplabasarisetillä) soittaessa on kiinnitettävä huomiota tasapainoon. Tähän vaikuttaa korkeuden ja etäisyyden lisäksi myös se kohta, jolla istut penkissä. Pidä selkä suorana ja istu melko keskellä penkkiä. Jos istut liian edessä, nojaat helposti liikaa pedaaleihin, jolloin tasapainosi alkaa horjua, kun molemmilla jaloilla olisi soitettava vuorotellen.

Vältä turhautumisia tuplapedaaleiden kanssa katsomalla alla oleva video.


Esimerkkipedaalit




Bassorumputekniikan harjoittelu vaatii aikaa, varsinkin alussa voi tuntua että kontrolli tuntuu täysin mahdottomalta saavuttaa ja jalka väsyy heti pienen treenin jälkeen. Ota askel kerrallaan, katso videoita ja harjoittele oikeanlaista tekniikkaa kärsivällisesti.

Pro tip: Paulo Poverini Jyväskylän ammattikorkeakoulusta on kirjoittanut aiheesta erittäin kattavan opinnäytetyön. Pääset lukemaan sen tästä.


Katso seuraavaksi

tekniikkaharjoituksia 1