Mitä tarvitaan rumpusetin äänitykseen?
Vastaukset on lueteltu tässä järjestyksessä:
Overhead
Virveli
Bassorumpu
Pikkutomit
Lattiatom
Hi-hat
Huonemikrofonit
Mikrofonisetit
Äänikortti / Mikseri
Äänitysohjelma (DAW - Digital Audio Workstation)
https://www.monoprice.com/product?p_id=600007
1. Mikrofonit
+ mikrofonitelineet / pidikkeet sekä XLR-kaapelit jokaiselle mikrofonille.
Kun puhutaan rumpujen äänittämisestä, on hyvä ymmärtää, että rumpusetti ei ole vain yksi äänitettävä soitin, kuten esimerkiksi sähkökitara, vaan jokaisella rumpusetin osalla on oma kanavansa ja osuutensa kokonaisuudesta.
Mikrofonien lisäksi tarvitaan telineet jokaiselle mikrofonille sekä XLR-kaapelit, jotka vievät mikrofonista tulevan äänen mikseriin.
Tarvittavien mikrofonien määrä vaihtelee tarpeen ja budjetin mukaan. Suuremmalla budjetilla ja ammattimaisessa äänityksessä jokainen instrumentti on mikitetty ainakin yhdellä tai kahdella mikrofonilla, jonka lisäksi käytössä on huonemikrofoneja.
Pienemmällä budjetilla tai omaan käyttöön tulevassa äänityksessä sen sijaan kahdellakin mikrofonilla (yksi overhead ja bassorumpu) pärjää hyvin.
Esimerkki pienestä mikrofonimäärästä suurempaan
1. Yksittäinen Overhead-mikrofoni rumpusetin yläpuolelle sekä bassorumpumikrofoni
2. Kaksi Overhead- mikrofonia, jonka lisäksi käytössä on yksi mikrofoni bassorummulle ja yksi virvelille
3. Lisää mikrofonit tomeille
4. Huonemikrofonit ja lisämikrofonit esim. hi-hatille, virvelille, tai bassorummulle
Välihuomio: Mikitystekniikoita on monia ja ne vaativat omat tekstinsä tarkempaan tarkasteluun. Tässä kirjoituksessa puhutaan vain tarvittavien välineiden hankinnasta, jotta äänittämisen voi ylipäätään aloittaa.
2. Äänikortti tai mikseri, joka vastaa omaa käyttötarkoitusta
Kuvassa 3rd party audio interface
Äänikortin / mikserin tehtävä on siirtää mikrofonin keräämä ääni joko suoraan AUX-piuhan kautta kuulokkeisiin live-miksausta tai soiton reaaliaikaista kuuntelua varten, tai tietokoneeseen jälkikäsittelyä varten. Erona näissä on se, että äänikortilla ei voi miksata, vaan ainoastaan äänittää, kun taas mikserillä voidaan miksata soittoa myös livekäytössä.
Vaihtoehtoja on monenlaisia ja hinnat vaihtelevat melkoisesti. Ostoa harkitessa kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että äänikortissa / mikserissä on tarpeeksi ominaisuuksia ja kanavia omaan tarkoitukseen.
Pelkkiä omia rumpujaan neljän mikrofonin kanssa äänittävä ei tarvitse yhtä montaa kanavaa tai hyviä ominaisuuksia, jota kokonaisen bändin live- tai studiotyöskentely vaatii.
https://www.kickstarter.com/projects/sunhouse/kickstarter-gold-sensory-percussion-candc-drum-co
3. Tietokone / älypuhelin, sekä DAW
Äänikortin / mikserin lisäksi äänittämiseen tarvitaan tietokone ja DAW (Digital Audio Workstation), joka mahdollistaa äänen tallentamisen ja editoinnin.
DAWeja on monenlaisia, mutta alalla ovat myös muutamat vakiot, valinta ei ole siksi äänittämisen vaikein osa-alue.
Tärkeintä on löytää omaan budjettiin sopiva DAW, joka näyttää ja tuntuu itselle sopivalta. Jokaisessa on oma oppimiskäyränsä, eikä yhtä oikeaa vastausta siksi ole.
Tutustu rauhassa eri ohjelmiin ja valitse itsellesi parhaiten sopiva. Seuraavaksi alkavan listan lopussa on kysely suosituimmista DAWeista.
Asiaan:
Rumpalit - facebookryhmän äänityspreferenssit
Koska jokaisella on oma tarpeensa, eivätkä kaikkien budjetit vastaa toisiaan, koin parhaaksi listata mikrofonit instrumentin mukaan, jonka jälkeen mikrofonisetit, mikserit ja äänitysohjelmat, jolloin voit itse miettiä mitä tarvitset ja etsiä listalta sinulle sopivimman tuntuiset vaihtoehdot järjestyksessä.
Vastauksia ei ole editoitu muutoin kuin selkeyden tai kirjoitusvirheiden vuoksi.
Monessa vastauksessa toistuu samat mikrofonit, tämä on tarkoituksenmukaista, jotta sinulle jää selkeä kuva siitä, mitä valtaosa vastaajista suosii.
Overhead-mikrofonit
Kyselyn suosituimmat:
- Oktava mk-012, lämmin saundi ja puikot kestää.
- Oktava mk-012
- Audio-Technica AT-2035. Suositusten perusteella.
- Laaja- tai pienikalvoiset konkat, en ole merkkiuskollinen.
- AKG AT 2050. On ollut useita merkkejä/malleja. Toistaiseksi on tämä ollut hyvä.
- 2x AKG c214, suht huokea ja ajaa asiansa, vaihtoehtoisesti myös käytössä Audix adx 51 pari.
- Oktava 012-01 pari. Hyväsoundiset, mutta hieman liian kirkkaat varsinkin akustoimattomassa tilassa.
- AKG C 451. Laadukas, selkeä ja kirkas. Hyvät säätömahdollisuudet.
- Rode M5 -pari. Hinta-laatu -suhde kohdillaan.
- Warm Audio 47jr ja Oktava MK-012. Molemmat toimii studiossa ja livenä, ovat hyväsoundisia eivätkä maksaa miljoonaa.
- AKG C1000S
- AKG p17 pari tai t.bone sc450 pari.
- Beyerdynamic mce 530 - Halpa ja poimii peltejä kelvosti overina.
- Slate ML-2 budjettiluokassa, 150e/kpl ja voittaa monet tuplasti kalliimmat. bonarina mikkimallinnus plugari. jos on enempi rahaa käytettävissä niin AKG C414 tai C451.
- Slate ML-2, hyvä peruspuikko tasaisella taajuusvasteella.
- Slate Digital ML-2. Neutraali ja monipuolinen mikrofoni, jonka mukana tulevalla plugarilla voidaan emuloida useita klassikkomikrofoneja dynaamisista kondensaattoreihin. Edullinen ja varmahko valinta lähes minkä tahansa soittimen eteen.
- Oktava mk-012, koska pehmeä yläkerta. Toimii myös tilamikkeinä pallokuviolla. AIR Peacemaker taas jos haluaa vanhan liiton settisoundia ja tomien jytinää. Nämäkin tilamikkeinä ihan ok.
- Behringer C3 -pari. Edullinen ja toimiva konkkapari.
- Sennheiser e614. Hyvä ja tuli edullisessa paketissa.
- Røde nt2-a, hintaluokassaan loistava ja monipuolinen. Näillä voi tehdä paljon kaikkea muutakin kuin overia. Säästää monen mikin ostamiselta.
- sE X1 D, isokalvoinen konkkamikki, joka toimii erinomaisesti sekä lähimikityksessä että ovari- tai huonemikkinä. Hinta melko edullinen.
- Schoeps stereo set mk4, parhaan kuuloiset puikot ohuille ja tummille symbaaleilleni.
- Audio-Technica AT4047MP. Oli tarvetta yleispätevälle stereoparille, joten ostin tämmöiset, kun kokeneemmat suosittelivat. Hyvä hinta-laatusuhde!
- Studio Projects B1. Suurikalvoisella enemmän koko setin saundia.
- T.bone em 700. Satun omistamaan näitä parin. Pidän myös saundista. Jos olen laiskalla päällä heitän vaan yhden t.bonen soittajan puolelle rumpusettiä osoittamaan suoraan bassorummun pedaaliin korkeudelle joka on suunnilleen riden ja virvelin välissä. Tämä tekniikka on siinä ongelmallinen, että lattiatomia ei voi soittaa kunnolla, kun teline on edessä mutta muu setti on balanssissa ja kun koko setti äänittyy yhdellä mikillä ja sen kompressoi, jolloin basari iskee esimmäisenä kompuraan ja muu setti tanssii siinä ympärillä niin se on siistin kuulonen.
- 2kpl Shure pg81. Halvat.
Virveli
Kyselyn suosituimmat:
- Shure Sm57
- Shure Sm57 päälle ja alle. Vaihtoehtoisesti Audix i5 päälle ja pienikalvoinen konkka alle.
- Päällä Shure beta 57, alla Sennheiser 906. Nämä on olleet jees. Kokeilen taas joskus jotain muuta.
- 2 x Audix i5, riittää että avaa kanavat.
- Ylhäällä Shure SM57. Alhaalla t.bone 57-kopio. (Standardi mikki virveliin).
- Shure Sm57. Kaikenlaisia on hullut testattua, ja tähän aina palattu.
- Shure SM57, klassikko, ei voi mennä pieleen.
- Heil PR22 ylähäällä ja Audix i5 alhaalla, PR22 kohtuuhintainen valinta SM57 tilalle. Toimii myös laulumikkinä hyvin.
- Akg D40Beyerdynamic m201, hyvä suuntakuvio, ja soundi myös vuotojen osalta.
- Shure Sm57 - Standardi, joka toimii
- Lewitt MTP440 / SM57 / Audix i5, Kaikki maksaa about saman verran, vähän eri saundeja, viimeaikoina Lewitt ollut useimmiten ajossa.
- Audix i5, parempi kuin Shure Sm57. Yläkalvo: Slate Digital ML-2. Alakalvo: Shure Sm57
- SE Electronics V7. Vähemmän vuotoa kuin esim. 57 ja muutenkin jykevämpi soundi.
- Shure Sm57, perusmikki
- Shure Sm57. Aina varma valinta.
- Ylös audix i5 ja alas Shure sm57, perus varma ja hyvä saundinen kombinaatio. Ei voi mennä vikaan. Eikä hinnan kiroissa ole. Uutena 100€ kpl ja käytettynä 50-60€/kpl.
- Audix i5, erinomainen ja monipuolinen perusmikki. Tuhdimpi soundi kuin Shure SM57:ssä.
- Sennheiser md421, kaikin puolin loistava mikki rummuissa.
- Shure SM57 Alan standardi, löytyi valmiiksi hyllystä.
- Shure Beta 57 ylhäällä, Sennheiser E604 alhaalla. Betassa parempi suuntakuvio perus 57:aan nähden. E604 klipsillä säästää yhden telineen ja toimii soudinsakin puolesta alamikkinä
Bassorumpu
Kyselyn suosituimmat:
- AKG D112
- Shure Beta52, AKG D112
- Sennheiser e602 II. Hyvä yleissoundi, kohtuullisen kokoinen ja painoinen.
- Audix D6 lähellä ja EV RE320 reijällä. Sondi on ollut tarpeeksi hyvä näin.
- Audix D6 ja Solomon Subkick, oikein toimiva pari eikä tuo solomon minun mielestä juurikaan häviä Yamahan vastaavalle minkä valmistus on jo lopetettu.
- Shure Beta52 (Koulun studiossa tuli käytettyä ja todettua hyväksi).
- Audix D6, upeat alataajudet. Erotteleva, läsähtää upeasti.
- Shure Beta 52A, varma valinta tämäkin.
- Audix D6 ja Sennheiser 602. Livenä 602 molemmissa bassareissa, studiossa D6 ja 602 yhdessä bassarissa.
- Akg D112
- Akg D112 perus työkalu.
- Samson Qkick - Hintaisekseen erittäin hyvä sieppo. Vertailussa toimi e602:sta paremmin ja hintakatto tuli muiden osalta vastaan (tuplabasarisetti).
- Audix D6 , huikea saundi, toki modernin kuuloinen eikä ehkä jazz touhuihin sovellu.
- Audix D6, suoraan hyvä saundi
- Audix D6, kiva ja valmiihko perussoundi Sub kick 8" elementti, tällä täyteläistä ja lämmintä tunnelmaa alapäähän.
- Audix D6. Hyvä hevihommiin. Valmiiksi skuuppi soundi.
- T.bone bd300, edullinen vastaan tullut pyydys.Audix D6. Tykkään soundista.
- AKG D112, perus varma + edullinen. Toimii aika moneen genreen. Jos joskus vaihtaa basarimikkiä nii toimii loistavasti myös lattiatomissa.
- (Sama kuin overhead). sE X1 D, isokalvoinen konkkamikki, joka toimii erinomaisesti sekä lähimikityksessä että ovari tai huonemikkinä. Hinta melko edullinen.
Sennheiser md421
- AKG D112, kaverilla oli ylimääräinen.
- Electro-Voice N/D868. Hieman valmista EQ:ta. Pystyy tosin moneen
- T.bone em700
- Sennheiser E602. Halpa.
Tässä vaiheessa sinulla on sen verran mikrofoneja, että pääset liikkeelle!
Seuraavat ovat extraa ja tarpeen / budjetin mukaan hankittavaa
Pikkutomit
Kyselyn suosituimmat:
Shure Sm57
-Shure Sm57, Beyerdynamic 87
- Shure Sm57 / AKG D40 / Beyerdynamic M300. Shure käy suunnilleen kaikkeen, itse käytän sitä tomeissa valkoisten ambassadorien kanssa. AKG D40 on kompaktin kokoinen, helppo sijoittaa ja ok soundi. Beyerit toimivat pehmeää soundia haettaessa, esim. pinstripe-kalvoilla.
- Shure Beta 56A. Helppo asettelu ja miellyttävä soundi.
- Audix D2 rumpu vireeseen ja kanava auki.t.bone DC1200 (DM2)
- Audix D2 etutomin, kirkas ja erotteleva.
- Sennheiser e604, hyvä hinta-laatu-suhde. Plussaa kiinnityksestä suoraan vanteeseen.
- Audix D2Akg D4 ihan ok, tomii myös virvelissä.
- Samson Qtom - Lähisoundia keräämässä parempaa odotellessa
- Audix D2 tai Lewitt DTP 340, tuhdit ja modernit saundit , ei ylihintaisia
- Audix D2
- Sennheiser e604, olen tykännyt, hyvä soundi ja helppo kiinnitys.
- Slate Digital ML-2Audix D2. Hyvä moderniin rockiin ja metalliin.
- SamsonAudix D2. Hyvä soundi.
- AKG d40. Halvat ja toimivat. Toimii myös kitaran nauhoittamiseen
- Sennheiser md421Sennheiser E604. Hyvä kiinnitys tomiin. Raikas soundi.
Lattiatom
Kyselyn suosituimmat:
- Audio-Technica atm25
- AKG D112, Shure B52
- Audix F6. Osoittautui huonoksi basarimikiksi, mutta antaa lattarille mukavan alakerran ja toimii tässä hyvin.
- Audix D4 rumpu vireeseen ja kanava auki.
- t.bone DC1200 (DM2). Halvat mikit, mutta hyvät tomi-soundit.
- Audix D4 ja Audix D6. Komeat alataajudet, kirkas, erotteleva ja läsähtää hyvin.
- Sennheiser e604, sama kuin muilla tomeilla.
- Audix D4 / Audix D6. Audixeissa hyvä preEQ mikissä itsessään, toimii livenä hyvin ja studiossa myös.
- 14&16” AKG D40, 18" AKG P2
- Audix D4 / P4 - P4 jostain setistä aika välttävät.
- Samson Qtom - Lähisoundia keräämässä parempaa odotellessa.
- Audix D6, Aivan parhautta modernimmassa touhussa, on bottnea ja on attackia.
- Audix D4
- Slate Digital ML-2
- Audix D4. Tässä on alakertaa rutkasti.
- Samson, tomimikkikitti, halpa.
- Audix D4
- AKG d40 tai AKG D112
- Sennheiser md421
- Sennheiser E604. Hyvä kiinnitys tomiin. Raikas soundi
Hi-hat
Kyselyn suosituimmat:
- Audix ADX51
- Hi-hat ja ridet Samson CO2M-audion pikkuinen konkkamikki. Ei mitenkään erityisesti valittu vaan vähän niinkuin sattumalta valikoitunut. Tässä sopivan tiukka suuntakuvio ja kivan pehmeä yläpää.
- Shure sm57
- AKG c451
- Hihat ja ride - Shure pga181 - Halpa, mutta ajaa asiansa lähimikityksen suhteen.
- AKG c451 tai Slate ML-2, AKG on ollut sadoilla levyillä haikassa, mainio mikki. Slateja saa melkein kaksi yhdellä akg:llä.
- Slate Digital ML-2
- Shure58, jos mitään.
- M-audion pikkuinen konkkamikki
- T.bone EM1200 (DM3) tai 57-kopio.
- Shure S57 tai Audix i5 aggressiivisuuden vuoksi.
-AKG C451
Huonemikrofonit
Ei selkeää suosikkia
- Joku halvempi nauhamikki. Lämpöä ja botnekas.
- Se2200A (myös basarin etukalvomikkinä tarvittaessa).
- Tällä hetkellä Röde NT1. Ei merkillä sinänsä väliä, mutta laajakalvokonkka, joka ottaa huonesoundia.
- AKG c214
- Audio-Technica 2050. Rumpuhuoneen ovi auki ja käytävälle mikki ottamaan tilaa. Mikissä suuntakuviona pallo tai kasi.
- Aaton spirit. Laadukas ja selkeä. Poimii hyvin alataajuuksia nurkista.
- Royer 121 / mikä tahansa ribbon pari.
- Behringer ecm8000 tai Sennheiser 935 - Kumpikin toimii, kun suuntaa/sijoittelee oikein. Räyhää ja tilaa soundiin, eikä niinkään yleissoundia.
- Halvat "no-name" kiinalaiset ribbon mikit, AKG C414 pari M/S tai Blumlein tekniikalla.
- Aston originA.I.R Dragon Lady ribbonit.
- AIR Blackbullet, AIR Peacemaker, Oktava mk-012 pallokuvioilla. Valitettavasti äänitykseni tapahtuu yleensä pienillä treenikämpillä, joten tilamikkien arviointi vaikeaa. Tietynlaista sielua ne kuitenkin tuovat miksaukseen, vaikka laadultaan eivät ole ykkösluokkaa.
- Audio-Technica at-4050. Käytän lauluihin mutta hyväsoundinen mikki myös huonemikkinä.
- The T.Bone rb500, 2kpl. Halvasta hinnasta huolimatta JÄRKYTTÄVÄN käyttis nauhamikki. Toimii hyvin huone ja overhead- mikkinä. Sopivan pehmee yläkerta. 8- kuvionsa ansiosta istuu hyvin blumlein mikitykseen. Tällä ja nt2-a:lla tulee toimivaa Mid/side mikitystä.
- (Sama kuin overhead ja basari). sE X1 D, isokalvoinen konkkamikki, joka toimii erinomaisesti sekä lähimikityksessä että ovari tai huonemikkinä. Hinta melko edullinen.
- Mikä tahansa. Paljon vaan kompuraa.
- Jos käytän huonemikkiä, käytän zoom r16 omia stereomikkejä.
Mikrofonisetit
Kyselyn suosituimmat:
- Ei preferenssejä, olen hankkinut mikit kappaletavarana.
- Audix Dp7 mikkisetti, sisältää kaiken oleellisen, laadukas sarja.
- Tomeissa käytössä t.bone DC1200 -paketin mikkejä. Jäivät käyttöön, kun ostin muihin rumpuihin yllä kerrotut mikit. Jossain vaiheessa voisin korvata ne Sennheiserin 604:lla. Mutta toimivat nuokin tosi hyvin.
- Audix DP7. Hyvä setti, jonka saa hyvällä diilillä suoraan Suomesta.
- Jos valita saa, niin Audixin D-sarjan setti. Se on hyvä vähän kaikkeen. Halvista Samsonin setti on asiallinen lähtökohta päivittelyyn
- Audix DP5-AAudix DP5-A. Monikäyttöinen setti. Hyvät klämpit livehommiin. Käy myös kitara- ja bassokaappien mikitykseen.
- Jaaha.. Setit on aina vähä kompromisseja, mutta jos rahaa on niukasti, nii ehkä joku superlux drk setti vois mennä. Jos on vaikka 400€ heittää nii joku Audio-Technica mbdk7. Ehkä joku t.boneki voisi mennä, jos harrastelee ja aloittelee nauhoitteluja. Kaikissa seteissä on hyvää ja huonoa, mitä enemmän rahaa laittaa= sitä enemmän hyvää.
Äänikortti tai mikseri
Kuten aiemmin mainittiin, äänikortin tai mikserin hankinnassa tärkein on miettiä omat tarpeet.
-> Aiotko miksata soittoasi liveajassa? Jos kyllä, tarvitset mikserin, jos taas aiot miksata vain tallennettua ääntä, äänikortti riittää.
-> Äänitätkö itse omia rumpujasi neljän mikrofonin kautta, vai tarvitseeko koko bändi yhden mikserin, jossa on kanavat jokaiselle soittimelle, live-miksaus älypuhelimen kautta tai muita lisäominaisuuksia.
Tässä joudut tekemään todennäköisesti eniten tutkimustyötä, jotta löydät hinta-laatusuhteeltaan ja ominaisuuksiltaan sinulle parhaan vaihtoehdon.
Kyselyn suosituimmat:
- Liquid Saffire
- Behringer XR18. Paljon kanavia ja ominaisuuksia, helppokäyttöinen interface, livemiksaus älypuhelimella.
- Yamaha AW2400 (8-raituri), top of the line etuset, efektit ym.
- Tällä hetkellä Zoom r16
- Presonus RML16AI. Riittävästi kaikkea, hyvät etupäät ja vähäiset kohinat.
- Mikserinä toimii Focusriten rauta, Focusrite 8 clarettPrex ja clarett octopre 16 kanavaa kerralla sisään, focusritellä hyvä tuotetuki, olen saanut heiltä tuotetukea jopa keskellä yötä.
- Soundcraft Delta 200 (32ch). Hyvät EQ:t: saa soundit kohdalleen heti äänittäessä ja kuuntelun luureihin auxeista ilman viivettä (ei kierrä softan kautta). Itselläni on äänitysstudio, joten kanavamäärä pitää olla noin suuri. Rumpuihin menee yleensä 10-11 ch.
- Focusrite Scarlett 18i20 1st gen. Laatupeli, riittävästi sisäänmenoja ja ulostuloja.
- RME UFX - interface, Behringer ADA8200. RME on luotettavin interface livenä ja studiossa toimii yhtälailla, kun kytkee adat-väylällä lisää etareita (Behkun ADA8200). Etuna RME:ssä on jokaisen kanavan 3-band EQ ja dynamiikka eli pystyy suoraan miksaamaan nollalatenssilla hyvän kuulosta matskua nappeihin.
- Soundcraft FX16II. Mikserissä 16 direct outtia, joista sain äänen Tascam 16x08 audio interfaceen.
- Behringer x32 compact, hyvät live ja äänitysominaisuudet yksissä kuosissa.
- Behringer X32 - Treenikämpän mikseri. Moniraita toimii, vaikkakin etuset ei maailman parhaita ole.
- Behringer X32 fullsize / Focusrite Scarlett 18i20, isompi töiden puolesta, jos haluaa mikitellä enemmän, kun pikkusetin. Scarletilla pikkusetit ja miksaustyöt.
- Allen&heath sq5, tämän hetken paras budjettimikseri.
- Behringer X32 Compact. Pätevä yleistiski sekä studioon että keikalle. Monitorointi ja soundien säätö luureihin helppoa ja kivaa.
- Focusrite 18i20, Behringer ADA8200, Presonus Eureka channelstrip.
- Mackie profx16, valittiin bändille ja toimii tässäkin.
- Midas Mr-18. Kompakti ja monipuolinen.
- Tällä varmaanki tarkoitetaan interfacea? Itse käytän Focusrite 18i20 äänikorttia Behringerin adat8200 kanssa. Tää paketti menee 500-600€ mutta tiukalla budjetilla neljälläki mikillä saa loistavaa jälkeä ja 4 kanavan äänikortit onkin jo edukkaampia
- Behringer joku vanha 4-kanavainen ja treeniksen yhteiskäyttö-Yamaha (8-kanavainen).
- Focusrite 18i20, halpa ja hyvä.
- Siis audio-interface: RME FF800 Sain verrattain halvalla tosi hyvän vehkeen. On luotettava, hyvä neutraali saundi, tarvittaessa laajennettavissa, RME:llä hyvä tuotetuki.
- Presonus StudioLive 16.4.2. Toimii hyvin ja helppo kuuntelu
- Zoom r16. Sopii budjettiini ja interfacet samoilla varusteilla ovat tuplasti kalliimpia. Raiturilla äänittäessä on analoogisempi workflow, joka painostaa soittamaan raidat kokonaan oikein alusta loppuun, kun niitä ei voi editoida lennosta. Zoomissa ainoa miinus hieman liikaa kohisevat micpret mutta ei ne ole vielä liikaa haitanneet.
- Zoom livetrak L12.
DAW (Digital Audio Workstation)
Kyselyn suosituimmat:
Reaper
Pro Tools
Logic X Pro
Cubase
- Reaper. Tottunut ja sillä voi tehdä kaiken mitä muillakin.
- aw2400:lla voi tehdä kaiken.
- Cubase. Olen tottunut tähän ja osoittautunut vakaaksi.
- Presonus Studio One v4 professional. Ostin aikoinaan vitosella lisenssin alempaan versioon ja jäin koukkuun. Hyvä ja tekevä softa, joka ei koskaan kaadu tai hukkaa materiaalia.
- Cubase 10Pro, aina käyttänyt ko. valmistajan tuotteita, rumpueditin tekeminen on helppoa.
- Pro Tools. Alan standardi. Olen tottunut/opetellut käyttämään, media-assistentti opinnoistani asti.
- Reaper. Edullinen, ja hintaansa nähden todella pro dawi. Selkeä ja helppokäyttöinen.
- Reaper. Halpa ja monipuolinen.
- Logic X ja Pro Tools. Nopeaan rumpudemotukseen Logic, koska teen kaiken sillä anyway. ProTools rumpuäänityksiin, kun tehdään oikeasti levyä yms. julkaisua, koska editti mahdollisuudet ylivoimaset muihin softiin verrattuna.
- Reaper. Ilmainen ja heleppo.
- Cubase, ollut käytössä jo yli 15 vuotta, ainoa mitä opetellut käyttämään.
- Cubase 5 ja 10 - Käyttänyt Cubasea jo sx3-versiosta asti. Parit syrjähypyt ei ole vielä horjuttaneet asemaa.
- Cubase Pro 8. Työskennellyt Cubasella SX3 versiosta, ei syytä vaihtaa, kun tätä jo "osaa".
- Logic x/Harrison mixbus 32c.
- Logic Pro X Luotettava ja pitkäaikainen kumppani, hyvä plugarikattaus ja edullinen hinta.
- Reaper. Hinta-laatu ylivertainen.
- Logic, yleensä.
- Pro Tools. Eka, jonka otin käyttöön, eikä ole tullut halua vaihtaa.
- Reaper! Halpa, mutkaton käyttää, ei rajoita käyttäjäänsä millään tavalla vaikket olisi lisenssiä ostanut.
- Aiemmin Cubase, nyt GarageBand. Cubase ollut käytössä liki 15 vuotta ja olen tottunut siihen, mutta vaihdoin nyt GarageBandiin, koska on ilmainen ja helppokäyttöinen ja toimi iPhonen ja iPadin kanssa saumattomasti.
- Reaper, ilmanen, helppokäyttöinen ja kevyt.Pro tools. Piti saada yksi sessio auki jälkikäsittelyä varten. Iso osa yhteistyökumppaneista käyttää samaa softaa. Monipuolinen, mutta myös yksinkertainen käyttää.
- Harrison Mixbus. Helpolla saa hyvän kuuloista kanavilla olevien EQ:n ja kompuran kanssa.
- Zoomista siirrän raidat kovalevylle ja miksaan FL-studiossa. FL on hyvin selkeä käyttää, mikseri, routtaus, pluginnit, automaatiot ym. ja pidän FL-studion vakio eq1 ja eq2:sesta paljon. 1 soveltuu taajuuksien kapeaan leikkaamiseen ja 2 laajempaan muotoiluun.
Katso lisää: Reaper, Pro Tools, Logic Pro X sekä Cubase. Youtubesta löytyy paljon tutorialeja jokaiseen, testaamalla tiedät, mikä sopii sinulle parhaiten.
Extra
Vastaajilta kysyttyjä:
Vastaajilta kysyttäessä, montako mikrofonia heillä on käytössä:
50 %;lla vastaajista on käytössään 10 mikrofonia
20,8 % 9 mikrofonia
12,5 % 8 mikrofonia
Yksittäiset vastaukset saivat myös 7, 4, 3 ja 2 mikrofonia käyttävät.
Näiden hankkiminen uutena on vastaajien arvion mukaan:
48% vastaajien kokoonpano maksaisi yli 2000 euroa
12 % setti maksaisi 1100-1300 euroa
8 % setti maksaisi 200-400, 400-700, 700-900, 900-1100 sekä yli 1500 euroa.
Miten aloittaa rumpujensoiton äänitys?
Kannattaa lähteä liikkeelle niin, että sijoittaa riittävän hyvään tietokoneeseen (joka todennäköisesti sinulla on jo olemassa) sekä riittävän laadukkaaseen mikseriin, jossa on tarpeeksi monta kanavaa myös tuleviin tarpeisiin. 8 kanavaa on yleensä hyvä vakio pelkälle rumpusetille.
Sen jälkeen voit lähteä ostelemaan mikrofoneja pikkuhiljaa kun budjetti antaa myötä. Myös opettelun kannalta, on fiksua ostaa ja opetella miksaamaan pari tai muutama mikki kerrallaan, ennemmin kuin ostaa heti 10 mikkiä ja alkaa ensikertalaisena säätämään koko settiä.
Loppuun vielä kyselyssä tulleet ekstrakommentit
- Monesti jengi haluaa demotella bändin sisällä milloin mitäkin. Turha ehkä rumpalin lyödä kauheasti rahaa kiinni vehkeisiin yksinään, bändille nykyaikainen halpa digimikseri niin on treeneihin, demotteluun, äänityksiin ja miksei keikoillekin yksi ja sama vehje ja koko bändi voi osallistua kuluihin.
- Tiukalla budjetilla on haastavaa etsiä laitteita ja välineitä, mutta ei mahdoton. Joutuu vaa hakemaan informaatiota ja tekemään niiden perusteella ns oikeita valintoja. Neljälläkin mikillä pärjää harrastehommissa aivan loistavasti. Ei kannata lähtee sijoittamaan rahaa sokkona, varsinkin jos sitä on niukasti. Ja sijoitukset kannattaa tehdä pitkällä tähtäimellä esim: jos olen aikomassa nauhottaa koko bändiä kerralla tai jotain muuta isoa, ei 4 raitanen äänikortti siinä tapauksessa olisi riittävä investointi. Tai nauhottelen pikkusetillä poppia omaksi iloksi ei järkevyyttä ole sijoittaa 18 kanavaan.
- Mikitystekniikoista voisi olla ihan oma kyselynsä.
- En käy keikoilla enkä studoissa, vaan soitan kotona. Etäbändin muut jäsenet puuhaavat omat osuutensa toisella puolella Suomea ja koostamme tuotokset Distrokidin kautta jakoon.
- Mun äänitysjärjestelmä tarvitsee myös tietokoneen joko mäcin tai PC:n ja sekin on olennainen osa kokonaisbudjettia
- Mikserissäni ole USB/Firewire ym. liitäntää (ei välttämättä muidenkaan), joten tarvitsee vielä äänikortin/lisäetuasteet ennen tietokonetta. Itse käytän M-Audion Profire 2626 ja Behringer ADA8200. Nämä laskettu yllä hintaan mukaan.
- Tilamikkejä yleensä kolme, joista yksi lähellä ja kaksi kaukana.
- Kun kartoittaa omat tarpeet ja budjetin, on helpompi lähteä etsimään laitteita ja mikkejä. Eikä rahaakaan tarvitse olla kuin rantarosvolla.
- Mikkiständejä ja kaapeleita ei kyselty. Voivat olla merkittävä osa hintaa.
Mikrofonien lisäksi on syytä kiinnittää huomiota rumpusettiin ja huoneeseen, sillä akustoimaton huone ja huonosti viritetty rumpusetti saavat mitkä tahansa äänitykset melko heikkolaatuisiksi.
Lue seuraavaksi
Miten tilasta, jota ei ole tehty musiikin soittamiseen, saadaan sopiva?